Beoordeling The outsiders (John Flanagan)

Door: Jasper Wesseling (2Ha)

 

Titel: The Outsiders

Schrijver: John Flanagan

Uitgever: Random House Australia

Jaar van uitgave: 2011  

Plaats van uitgave: Australië

 

 Het boek Broederband: The Outsiders van John Flanagan krijgt van mij 4 sterren, omdat ik bijna alle stukken in het boek leuk of spannend vond. Maar niet alle stukken waren even leuk dus daarom geef ik het boek 4 sterren in plaats van 5 sterren.

Ik leefde het hele boek heel erg mee met Hal, vooral omdat zijn moeder niet uit Scandinavië komt en hij dus geen echte Scandinaviër is. Hij werd er ook mee gepest en dat vond ik ook wel zielig, omdat hij niet zo geliefd was bleef hij samen met zeven andere jongens over tijdens het kiezen van de broederbanden. Ik vond dat dit mooi beschreven werd in het boek: ‘Roland had zijn tiende lid gekozen, en Tursgud en hij keken nu volverwachting naar Erak. Ze hadden de overige acht jongens nog eens goed bekeken en vast gesteld dat daar verder niks van hun gading tussen zat. Hij liet zijn blik even over het bescheiden groepje niet-gekozen jongens gaan. Hij had al verwacht dat deze jongens in deze situatie zouden belanden. ‘heel goed’ zei hij. Jullie hebben allebei tien leden, de overige acht jongens zullen gezamenlijk een derde broederband vormen.’ (Broederband p.155)

Ik vond het boek vooral spannend om te lezen, omdat ze steeds spannende oefeningen moesten doen. Ik heb dan ook het hele boek met plezier gelezen behalve in het begin, maar dat kwam doordat het verhaal even op gang moest komen had ik het gevoel. Ik denk dat het verhaal best in het echt had kunnen gebeuren, maar dan wel iets anders en in de tijd van de Vikingen. Dat komt vooral doordat er veel echte gewoontes van Vikingen in het boek zijn verwerkt en Hal gedroeg zich ook als een echte Viking. Ik vond het boek wel heel voorspelbaar; waarschijnlijk omdat het boek niet leuk zou zijn als Hal en zijn broederband alles zouden verliezen. Ik had namelijk al verwacht dat ze net zouden winnen van de broederband van Thursgud. Ik zou hetzelfde doen wat Hal deed, want hij werd benoemd als leider van de broederband, maar hij wilde het eerst helemaal niet en daarom bleef hij in het begin nog een beetje op de achtergrond en dat zou ik denk ik ook doen. Ik vond het boek makkelijk te lezen, alleen was er aan het begin van het boek een flash-back waarin Hal zijn vader en een goede vriend van hem aan het roven waren waarna Hal zijn vader stierf in een gevecht. Dit snapte ik eerst niet zo goed, maar dat werd later in het boek een stuk duidelijker. Verder was het boek makkelijk te lezen, omdat ik vond dat er voor een groot deel chronologisch werd verteld. Wat wel een beetje vervelend was is dat ik de hoofdstukken heel lang vond.

Over het algemeen vind ik het boek Outsiders van de serie Broederband heel leuk. Het grootste minpunt vond ik dat het precies afliep zoals ik al dacht; wat wel leuk zou zijn is dat er nog een plottwist inzat. Verder was het een fijn en duidelijk boek. Het boek is duidelijk en spannend, maar voorspelbaar.